Mindannyian mások vagyunk, de sokszínűségünk mellett mégis törekednünk kell arra, hogy amit gyermekeinknek az iskolai tanulmányaik során el kell sajátítaniuk, arra valamennyien képesek legyenek. A mérési adatok, vizsgálatok, szakirodalmi leírások, és saját megfigyeléseink, tapasztalataink is azt mutatják, hogy sok a tanulási zavarral küszködő gyermek. Ezek időbeli felismerése és korrekciója sokat segíthet a kisgyermek további életének, sikereinek, iskolában való beválásnak folyamatában.
Szülőként tudatosan kell megválasztanunk az intézményt, óvodát, iskolát, ahova gyermekünket beíratjuk, és tudatosnak kell lennünk abban, is hogyan tudunk beavatkozni, hogy tudunk társai lenni gyermekeinknek az óvoda- iskola átmenet megsegítésében. Az iskolakezdésnél fontos kérdés az, hogy rendelkezik-e a gyermek azokkal a készségekkel és képességekkel, amik az iskolakezdéshez szükségesek? Tud-e gyermek jól, logikusan gondolkodni? Egy feltett kérdésre milyen válaszokat ad, és ezeket a válaszokat milyen úton tudja elérni? Van-e elegendő ismerete, érti-e a világ dolgait?
Az óvodás, (3-6 éves gyermek) elsődleges tevékenységi formája a játék! De az iskolában már a tanulásé a főszerep! De mi van a kettő között? Óvodából iskolába még "óvodás" gyermek indul. A sikeres iskolakezdés érdekében, az iskola-előkészítő fogalkozások a "híd" szerepét kívánják betölteni!
Az iskola-előkészítő foglalkozások kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy megkönnyítsük a gyermekeknek az óvodából az iskolába való átlépést. Az iskolában nincs már elegendő idő arra, hogy a lemaradó, elakadó gyermek segítséget kapjon.
Ha ez egyéni foglalkozás keretében tud megvalósulni, a gyermek kitűntetett figyelmet kap a vele foglalkozó felnőttől, és elegendő időt arra, hogy az előtte álló feladatokat a maga tempójában meg tudja oldani. A vele foglalkozó fejlesztő számára azonnal megmutatkozik a megértés hiánya, ez a módszer nagy előnye.
Ha a gyermek nem érti a feladatot, amit meg kell oldania, akkor szabadon, és bátran kérdezhet, hiszen a kettejük között lévő személyes, bizalmon alapuló kapcsolatban, ami az egyéni fejlesztést jellemzi, a gyermek nyitottabb, és bátrabb lesz. Az egyéni fejlesztésben a gyermeknek saját magának kell rájönnie a megoldásra, a foglalkozásvezető pedig vezeti a gyermeket ezen az úton. Siettetni nem szabad őt, de nem engedhetjük meg a teljes lelassulást sem. Tudatosan tervezett idő áll a rendelkezésre, melyben gyermek és felnőtt harmóniában, feszültség-mentesen halad előre. Ebben a megtervezett időkeretben a felnőtt magyarázata, segítő kérdései, és a színes eszköztár nyújt segítséget a feladatok megoldásában.
A tanulást élménnyé tenni a legfőbb tényező ebben a folyamatban. Ha a gyermek sikerélménynek éli meg, a tanulást örömérzés kíséri, akkor a gyermeknek a nap legjobb része lesz az egyéni fejlesztő óra.
Az egyéni iskola - előkészítő program során betartjuk a fokozatosság elvét, tehát mindig csak annyit haladunk, amit még a gyermek elbír, hagyunk időt a játékra, a „regenerálódásra”. Betartjuk a rendszeresség elvét, hetente 1-2 alkalommal találkozunk. Az elvárások nélküli teljesítés elvét alkalmazva hagyom a gyermeket dolgozni, „kipróbálni”, és gyakorolni. Mindig kap a gyermek visszajelzést a munkájára, konkrétan megfogalmazva, erre nagy szükség van. Minden apró teljesítményt értékelünk. Ez a sikerünk titka. Ezen alapelvek mentén haladva a gyermek bátrabb és nyitottabb lesz, pozitív személyiség fejlődésen megy át, valamint megalapozzuk számára az iskolában való beválás sikerét is!
Az egyéni iskola-előkészítő program sikerének titka még a tematikusan felépített módszertana mindazon készségek gyakorlásának terepei, amelyek szükségesek lesznek az iskolakezdéshez. Ezek a matematikát előkészítő, az íráskészséget, írásbeliséget előkészítő, és az olvasási készséget előkészítő feladatok. A tematika: alapozó, gyakorló és előkészítő részei is tartalmazzák ezen elemeket. Célunk az ismeretbővítés.
Az egyéni iskola-előkészítő program céljai:
- Ismeretbővítés, fogalompontosítás, memória -és figyelemfejlesztés, fantázia fejlesztése, logikai képességek fejlesztése
- Magabiztos számfogalom kialakítása a 10-es számkörben, ismerkedés a műveletvégzéssel, matematikai alapfogalmak, mennyiségek rögzítése
- Tájékozódás síkban és térben, önálló feladatmegoldás elérése
- Olvasásmotíváció, betű-hangzó kapcsolata (nem célunk az olvasástanítás)
- Kudarc- és monotóniatűrés fejlesztése
- Kitartó figyelem elérése (15-30 perces figyelemtartás pihenő nélkül)
A foglalkozások időtartama: 45-60 perc
- Foglalkozásainkhoz csatlakozni 2023.-ban is lehetséges. Foglalj időpontot gyermekednek!
- Foglalkozások helye: Vasváron és Sárváron, de egyedi igényekhez is tudunk alkalmazkodni.
Kapcsolatfelvétel:
Rózsás Kata óvodapedagógus-mentálhigiénikus
Email: rozsaskata70@gmail.com telefon: 0630/287-8058
Takács Beatrix gyógypedagógus-pszichológus
Email: takacsbetrix6@gmail.com telefon: 0620/ 228-8906