Reneszánsz Családi Játéktér és Kézügyeskedő Program tematikus foglalkozásokkal a kastélyba látogató gyermekcsoportok számára
A Reneszánsz Családi Játéktér és Kézügyeskedő Program tematikus foglalkozásai korosztályokra szabva valósul meg. Korosztályonként kínálunk foglalkozásokat, tevékenységeket: 3-6 évesek, és 6-10 évesek számára.
Kastélyséta keretében a gyerekek megismerhetik a kor emberének öltözetét, életmódját, kultúráját, szokásait, tárgyait, történetét, a korabeli gyerekek kedvenc játékait és meséit is. A programot élővé varázsolja a Várkastély Reneszánsz Játszóházának belső berendezése, ahol, felpróbálhatják a gyermekek a korabeli viseleteket, a falakon megtekinthetik a kastélyábrázolásokat, melyek a kor építészetének bemutatásaként szolgálnak.
Az eszközöket, korabeli viseleteket, padládákban helyeztük el, melyeket a gyermekek fel is próbálhatnak. Az asztalokon színes ceruza, színezhető várábrázolások, reneszánsz motívumok, a polcokon természetes anyagokból készült gyermekjátékok: síp, labda, malom várja az odalátogató kicsiket. Gyakran egy párta vagy mellény felvétele elég ahhoz, hogy a gyerekek benne érezzék magukat a játékban, mesében. Igazi szenzáció a reneszánsz babaház. A játszó kuckóban reneszánsz zene szól.
A Kastély weblapjának megtekintéséhez kattintson ide, vagy a fenti képre.
TEMATIKUS FOGLALKOZÁSOK
A következőkben részletesen bemutatjuk a tematikus komplex foglalkozások ajánlott témaköreit, valamint a foglakozások ajánlott felépítését, a mese, - dallam, - játék - mozgás metodikát követve.
A reneszánsz várkastélyban tartott foglalkozások ajánlott időtartama 1-2 óra. A játszóházat 2 foglalkozásvezető irányítja. A tematikus foglalkozásokhoz kézműves foglalkozások választhatóak.
Témák- Játékok, kézműves foglalkozások
I. „Vállas szoknya, dolmány, násfa” – ismerkedés a korabeli viseletekkel
1. Öltöztethető baba papírból és textilből
2. Rongybaba készítése reneszánsz ruhában
3. Gyöngyből boglárok, függők (násfák), nyakláncok, karkötők, gyűrűk, készítése
4. Bőrszütyő készítése
II. „A nemesség kötelez” – ismerkedés a korabeli nemesekkel, történetekkel, törökellenes küzdelmekkel
1. Híres nemesi családok címereinek festése, címerpajzs készítése
2. Korabeli metszetek várábrázolásainak kiszínezése, kifestése
4. Vár makettek készítése agyagból
5. Szabadtéri játékok: célba dobás török fejekre, erőpróba, akadályverseny stb.
III. „Virágos reneszánsz” – a korszak legkedveltebb motívumainak alkalmazása
1. Kis kincses ládika festése
2. Textilfestés: lenvászon táska festése
3. Nemezelés technikájának megtanítása, kisebb játékeszközök, labda, malom készítése
4. Gyertya díszítése reneszánsz motívumokkal
IV. „A Török világ virágai” – amit a törököktől kaptunk
1. Török lófarkas bot készítése
2. Üvegfestés török mintákkal
3. Csempefestés török mintákkal
4. Török szőnyegminták színezése
V. „Síppal, dobbal…” – korabeli játékok készítése
1. Malom készítése
2. Rongylabda varrása
3. Nemezlabda és nemezkarika készítése
4. Síp és népi hangszerek készítése
VI. „A mesék szárnyán” - bábok készítése, mesejáték eljátszása
1. Tündérszép Ilona és Árgyélus királyfi meséjének meghallgatása, bábok és színfalak készítése, majd a mese eljátszása.
Kérje ajánlatunkat az elérhetőségeinken!
Kérje ajánlatunkat az elérhetőségeinken!
Email: fejlesztojatszohaz@gmail.com, varkastely@egervar.hu
Ha a Várkastélyban igény mutatkozik tematikus foglalkozás tartására a (szállóvendégek részére) arra külön térítés ellenében lehetőség van.
Mottónk:
„A szív az értékrend centruma
Az ember belső szellemi műhelye, ahonnan
A gondolatok elindulnak, ahol
Az érzések megfogannak, ahol
Az akarat döntései megszületnek…”
(Pálhegyi Ferenc)
A módszertan- fejlesztési együttműködés keretében megvalósuló programunk célja
Programunk életre hívója a mai Magyarország egyetlen épen megmaradt négysarokbástyás várkastélya az Egervári Nádasdy-Széchenyi Várkastély, Reneszánsz Látogatóközpont.
Falai között a korszak főnemesi kultúráját és életmódját, a rendkívül gazdag és sokszínű török világ hatásait és a virágos reneszánsz művészetet hozzuk közel a gyermekekhez, játékkal, mesével, mozgással.
Fejlesztő módszertant dolgoztunk ki a 3-10 éves korú gyermekek részképesség-zavarainak kezelése érdekében. A módszertan a „mozgás- dallam-játék” alapmetodikát követi, felhasználtuk ehhez a reneszánsz játszóházi elemek, sokszínű lehetőségét. /Várallyay Réka művészettörténész/ Új módszertani lehetőséget kínálunk pedagógusoknak, és gyermekekkel foglalkozó kreatív gyermekszerető felnőttnek.
A térségekben dolgozó pedagógusok számára szakmai hálózatosodást, együttműködést kínálunk, kereteket kívánunk teremteni a pedagógus- szülő szervezetek számára a történelmi hagyományok, és az új szakmai törekvések figyelembevételével. Tematikus napok, játszóházak- szervezésének lehetőségét kínáljuk a szolgáltatáshiányos térségekben.
A kül, -és beltéri adta lehetőségeket kihasználva az élménypedagógia elemeinek felhasználásával értékes programot kínálunk a családok számára.
A Reneszánsz Családi Játéktér és Kézügyeskedő Program korosztályokra szabva valósul meg. Az élménypedagógia adta lehetőségek felhasználásával két korosztály számára kínálunk foglalkozásokat, tevékenységeket: 3-6 évesek, és 6-10 évesek számára.
A programot élővé varázsolja a Várkastély Reneszánsz Játszóházának belső berendezése, ahol, megismerhetik az idelátogató gyermekek a korabeli viseleteket, bútorokat, a kastélyábrázolások a kor építészetének bemutatásaként szolgálnak.
A tematikus foglalkozások szoros egészet alkotnak, segítségükkel a gyermekek egyszerre ismerik meg a korszak emberének öltözetét, tárgykultúráját, szokásait, történeteit, a korabeli gyermekek kedvenc játékait és meséit is.
Az eszközöket, korabeli viseleteket, padládákban helyeztük el, melyek elérhetők a gyermekek számára, hogy fel lehessen próbálni őket. Az asztalokon színes ceruza, színezhető várábrázolások, reneszánsz motívumok, a polcokon természetes anyagokból készült gyermekjátékok: síp, labda, malom várja az odalátogató kicsiket. Gyakran egy párta vagy mellény felvétele elég ahhoz, hogy a gyerekek benne érezzék magukat a játékban, mesében. Igazi szenzáció a reneszánsz babaház. A játszó kuckóban reneszánsz zene szól.
A szükséglet, ami életre hívta programunkat:
Adatok, mérések, vizsgálatok, az ismert szakirodalmi leírások, és saját megfigyeléseink is alátámasztják, miszerint a tanulási zavaros gyermekek száma évről évre nő. A tanácsadókban az ellátott tanulási zavarral küszködő kisiskolások többsége olvasás-írás, ritkábban számolási zavarral küzdő gyermek. A náluk végzett vizsgálatok érési egyenetlenséget, a pszichikus funkciók elmaradt fejlődését mutatták.
Egy-egy olyan hétköznapi készség, mint az írás mögött számtalan agyi, idegrendszeri mechanizmus tökéletes együttes működése szükséges. Ezeket az elemi, jól körülhatárolható funkciókat nevezzük részképességeknek, azok zavarát pedig részképesség-zavarnak.
Bármelyik részképesség gyengesége tekinthető részképesség-zavarnak, de leggyakrabban a tanulási zavarok egy alcsoportjaként említik, amely az észlelés, mozgás, nyelv, emlékezet, figyelem, gondolkodás folyamatainak hiányos működése, agyi funkciók hibás működése következtében lép fel. Korai felismerésük, korrekciójuk kívánatos, mert nehezítik az iskolai tanulás során az olvasás, az írás és a matematika elsajátítását.